Ödmjukt om att gå in i väggen 161110
”Idag när Therese Nilsson talade för anställda i Eskilstuna Kommun var hela framtoningen så ödmjuk och medmänsklig att det snart blev en varm och hjärtlig stämning i lokalen. Det är inte många som går in i väggen som är så snabba på att ta tag i det hela och det är ytterst få som fixar det på två veckors sjukskrivning... Det vore ju enkelt att framstå som en självgod, hurtfrisk typ, som vill visa sig föredömligt klok även när det krisar. Men, ingen risk alls när det gäller Therese...! Hon står där som en skör medmänniska och bjuder friskt på sig själv, sina tankar och sina hårt erövrade insikter. Det är uppenbart att hon vill dela med sig för hon vet att det finns alternativa vägar och för att hon vill oss väl.” 
Tom Arvidsson

Läs hela blogginlägget

Föreläsning hälsovecka Eskilstuna kommun 161110 - reflektioner från deltagarna

Jag gillade...
Jag skulle vilja...
Jag tar med mig... 


"Otroligt nyttig föreläsning med många bra och konkreta tips på vad man kan göra i vardagen för att undvika att gå in i väggen och få balans i livet, Stort TACK"
Camilla Eriksson

"Jag gillade dina tips
Jag skulle vilja vara mer avslappnad, att vara ännu mer i nuet och inte tänka hela tiden framåt!
Det här tar jag med mig i min vardag: Att reflektera hur jag mår för stunden
TACK"

Tensie Lennstrand
 
"Jag gillade att på påminnelse om att ta han om mig själv, och man har ett stort ansvar i hur man själv mår
Jag skulle vilja att fler i min arbetsgrupp fick lyssna på dig för att förstå vilket egen ansvar man har för hur man mår
Gnällfritt dygn tar jag med mig i min vardag
Tack för föreläsningen!"

Susanne Lundin
 
"Jag gillade att du hjälper barnen slappna av inför läxläsning osv. Riktigt bra!
Jag kommer att pröva ha en gnällfri dag, det skulle kännas skönt
Lunchpromenader är något jag tänker försöka införa"

Linus Mets
 
"Jag gillade att du tog upp sina egna erfarenheter & situationer så vi fick en klarare bild framför oss. Vilket blir lättare att koppla till min vardag. Jag gillade även att du hade en röd tråd i hela föreläsningen, det var lätt att följa med. Det som också var bra var att du hade många exempel för hur man kan underlätta och förebygga för att själv inte gå in i väggen.
Jag skulle vilja att du fortsätter med detta och föreläser vidare.
I min vardag kommer jag ta med mig mycket av dina exempel för att förebygga för mig själ. Bland annat prioriteringslista & vad jag mår bra utav"

Medina Zukancic
 
"Jag gillade: innehållet, närvaron i presentationen, känner igen mycket från egna erfarenheter
Jag skulle vilja: att de ansvariga med ledande ställningar skulle lyssnat!
Tar med mig: Vi är inte ensamma!
Extra tacksam för: Hur man börjar dagen!"

Tom Arvidsson
 
"Jag gillade "gnällfria" dagen/dygnet, "tummen ner" om man glömmer att vara positiv
Jag skulle vilja: våga tänka på mig själv mer (ännu mer nu!)
Det här tar jag med mig till min vardag: belöna mig själv mer, belöna mina medarbetare, vattnar, fokusera på det positiva"

Mervi Nyqvist
 
"Jag gillade tips om hur vi ska ändra negativt till positivt
Jag kommer att utföra övningar som du tipsade om som att lära mig att ta reda på vad jag vill t.ex."

 
"Jag gillade din öppenhet att du berättar om ditt privata liv. Jag önskar att jag var så stark
Jag skulle vilja att du hade fler föreläsningar som kollegor kan vara med och lyssna på
Bra tips som jag har användning av i min vardag, både privat och i arbetet
Tack snälla för din berättelse"

 
"Jag gillade mycket iden om gnällfritt dygn
Jag skulle vilja att småbarnsföräldrar får liknande tips/verktyg
Det här tar jag med till min vardag - lösa energislukande vardagsbekymmer istället för att bara stå ut"

 
"Jag gillade dina praktiska råd
Det här tar jag med mig till min vardag: att reflektera varje dag vad jag har gjort bra
Jag kommer att testa många av råden hemma i min familj"
 
"Jag tycker om att du så detaljerat berättade om saker som du förändrat i ditt liv, det kändes som små och enkla saker som alla kan göra
Jag kommer försöka boka in egentid i kalendern och göra en lista med roliga saker istället för mina vanliga att göra listor"
 
"Jag gillade konkreta exempel
Jag skulle vilja veta hur du kunde komma på alla lösningar när du mådde som sämst
Det här tar jag med mig: att tänka positivt och sluta gnälla en stund"
 
"Jag skulle vilja be om hjälp mer än jag gör
Jag gillade ditt "tips" om tummen upp/ner
Jag tar med mig en gnällfri dag"
 
"Jag gillade: höra dig berätta om din upplevelse och se dig framföra den
Jag skulle vilja byta chef
Jag kommer att sätta ord och skriva ner mina tankar."
 
"Jag gillade din öppenhet och dina konkreta tips för att inte hamna i väggen
Jag skulle vilja bli bättre på att säga nej och våga be om hjälp, fokusera och prioritera mig själv, ge mig själv beröm
Det här tar jag med mig till min vardag: det gnällfria dygnet, ta mig tid att verkligen göra förändringar"
 
"Jag gillade att höra att du tog kommandot i ditt liv i tid
Jag skulle vilja bli bättre på att styra vad jag vill
Till min vardag tar jag med mig verktygen och tipsen"

"Jag gillade att strukturera upp vad jag gör för mycket av och vad jag faktiskt mår bra av, för att få lite perspektiv på hur mitt liv ser ut
Jag skulle vilja göra de saker jag faktiskt mår bra av oftare
Det här tar jag med mig till min vardag - att vara medveten om vad jag gör för mycket av och försöka använda mig av lösningar för att det ska bli bättre. Ex prioriteringslista istället för att göra"
 
"Jag gillade att det var enkla metoder i vardagen som du presenterade
Jag skulle vilja att fler fick ta del av sina tankar (arbetslaget)
Till min vardag tar jag med mig: "gnällfritt". Jag ska också försöka tänka mer på vad jag får energi av och försöka minska negativa tankar."
 
"Att tala om vad jag verkligen vill förändra både i arbetet och hemmet"
 
"Att tala om hur jag verkligen mår när jag inte mår bra. Öppenhet."
 
"Jag gillade att bli påmind om att fokusera på det som är viktigast i livet
Jag tar med mig tips, verktyg som presenterades. De kändes användbara i min vardag
Att (arbeta med) upprätta/använda handlingsplaner kommer jag absolut att göra
Tack!"
 
"Jag gillade att få konkreta tips hur jag kan förändra mitt liv
Jag kommer att försöka förändra en sak åt gången och belöna mig själv när jag lyckas
Jag kommer att försöka boka in mig själv mer i kalendern och prova andningsövningarna"
 
"Det här tar jag med mig: att våga be om hjälp, säga hur jag mår, prioritera mig själv och att inte ha dåligt samvete för det"
 
"Jag gillade att få fakta typ lite svar/vitt
Bra med iden om gnällfritt dygn
Handlingsplanen var bra och den tar jag med mig hem
Lättsamt trots tungt ämne"
 

Reportage- Tidningen Vision 160603

Therese hittade sitt inre lugn igen
Kraven på Therese Nilsson var stora, både på jobbet och från ­henne själv. Tills slut sa kroppen ifrån, och hon drabbades av ­utmattningsdepression. Men hon bestämde sig för att ta sig ur den.


Therese Nilssons Må-bra tips:

  • Skriv ner dina tankar, känslor och vad du vill och behöver för att må bra. Förändra din situation med små steg.
  • Kommunicera med din omgivning. Då kan du få det stöd du behöver.
  • Prioritera dig själv och se till att det finns en balans mellan arbete, familj och fritid. 

Läs hela reportaget 

Recension - Sveriges största dalslandsblogg 160511

Tack för en fin recension Jeanette Sandelin
"En lättläst bok som jag läste på ett par timmar. Mycket trevligt uppbyggd med trafikmärken som start på varje kapitel och en riktigt bra tankeställande fråga som avslut."

Läs hela recensionen

Recension bokcirkel.se 160430

Fina ord från Joanna Björkqvist - "Tänkvärt om vikten att bromsa innan det är för sent och man har landat med näsan hårt tryckt mot den berömda väggen."

Läs den fina recensionen

Reportage Eskilstuna kuriren 160404
Therese Nilsson från Eskilstuna är aktuell med boken Är du regissören i ditt liv? som kommer ut i mitten av april. Boken bygger på egna erfarenheter. Hon tipsar om hur utbrändhet kan förebyggas.

Läs mer

Recension manushjälpen
Ämnet du skriver om är intressant och relevant. Du har ett originellt upplägg. Ditt manus är välstrukturerat och tydligt. Du får läsaren att stanna upp och tänka till. Du ger konkreta tips och delar med dig av dina erfarenheter. Din berättelse har en röd tråd. Du gestaltar känslor och förnimmelser på ett sätt som gör det lätt att leva sig in i berättarjagets känslor och upplevelser. Du levandegör texten genom att använda de fem sinnena. Språket flyter på bra.


Susann Wilhelmsson, poet och skrivpedagog